Tutorial: Usuwanie małych niepożądanych elementów ze zdjęć.

Hej wszystkim~

Dzisiaj post odrobinę inny niż zazwyczaj. Kilka osób prosiło mnie o podzielenie się tajemną magią jaką jest  usuwanie małych elementów ze zdjęć. xD
W przypadku lalek mogą to być np. włosy nachodzące na buźkę, czy rozwiane przez wiatr, albo jakieś paproszki. W obróbce zdjęć z udziałem ludzi przydaje się to do usuwania pieprzyków, czy innych niedoskonałości. 
Ja swoją pracę będę wykonywać w Photoshopie CS6, ale spokojnie da radę też to zrobić w bardzo starych wersjach Photoshopa. Z tego co widziałam, to nawet XiuXiu ma tę możliwość, ale jest ona mniej rozbudowana. 
(radzę powiększać zdjęcia, które będą niżej)
Więc zaczynamy! ^o^


 Tak prezentuje się ekran Photoshopa i zdjęcie nad którym będę pracować. Za chwilę będziemy potrzebować paska bocznego, czyli tego z narzędziami po lewej stronie.


A tutaj mam zaznaczone elementy, których chcę się pozbyć. Są to włosy, które znalazły się tam, gdzie nie powinny. xD


Z paska bocznego klikamy na ikonkę takiego plasterka, jest to pędzel korygujący. Kiedy klikniecie w tę samą ikonkę prawym przyciskiem myszki, będziecie mogli wybrać różne tryby tego narzędzia. Nas interesuje tylko "Punktowy pędzel korygujący" i "Pędzel korygujący".

Wyjaśnienie:

Punktowy pędzel korygujący usuwa niepasujący element w zaznaczonym obszarze. Działa on jak pędzelek który "wymazuje" nam to, co zaznaczymy, zostawiając przy tym resztę. Ugh, nie wiem jak to wytłumaczyć, ale z pewnością, gdy sami spróbujecie, zrozumiecie o co mi chodzi. Najlepiej używać go kiedy chcemy usunąć jakiś punkcik, np. pieprzyka. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by używać go jako zwykły pędzel korygujący, ale o nim za chwilę. 

Pędzel korygujący służy do tego samego co pędzelek wyżej, ale różni go kilka rzeczy. Najważniejsze to m.in. to, że aby go użyć, trzeba przedtem wybrać punkt źródłowy. Co to takiego? Element zdjęcia, który jest "czysty" i możemy go użyć jako próbki. Tłumacząc prościej, jeśli na główkę lalki spadł włos, zaznacz punkt źródłowy w miejscu główki, na którym nie ma włosa. Photoshop będzie korzystał z tamtego miejsca jako zamiennika. Punkt źródłowy ustawia się naciskając lewy alt.

Skoro już wiemy podstawowe rzeczy, czas zabrać się za właściwą obróbkę! ^^

 1. Wybieramy pędzel, który nas interesuje zgodnie z tym co napisałam wyżej.

2. Ustawiamy jego tryb.


Interesują nas tryby zwykły i wymień.  

Tryb Wymień używam w przypadku usuwania elementów z rzeczy, które mają dosyć ostre przejścia między kolorami, czyli np. na sukience, włosach albo na krawędziach ciałka lalki.
Tryb Zwykły używam w przypadku reszty zdjęcia (rozmazane tło, bokeh,  twarz lalki (część bez face upu).

3. Kiedy już wybrałeś/aś pędzelek i tryb, możesz zacząć usuwanie! Eksperymentuj z różnymi ustawieniami danego pędzla. ^^

A oto moje zdjęcie z usuniętymi włoskami Loui. Oprócz brwi Loui (tam używałam trybu wymień) korzystałam z trybu zwykłego. 


Mam nadzieję, że komuś pomogłam tym tutorialem. :D Taka edycja może w przypadku tego zdjęcia wygląda niepozornie, ale działa cuda, kiedy podczas sesji wiał wiatr, albo chcemy spróbować rozwiązań takich jak lewitujące lalki itp.
A no i jakby co to ja też nie jestem jakimś prosem jeśli chodzi o Photoshop. Uczę się na błędach w tym programie i jeszcze muszę przyswoić sporo wiedzy, jeśli o niego chodzi. :D

Do napisania!

3 komentarze

  1. Świetny tutorial, na pewno się przyda :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Aw, świetny post. :D Może się mylę, ale wydaje mi się że coś podobnego do pędzla korygującego jest w Picassie, ale to taka opcja do naprawde drobnych elementów i dla ludzi jak ja - gołych w kwestiach Fotoszopa. :P
    Pozdrawiam. :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc - nigdy nie miałam do czynienia z Picassą. W wielu programach jest coś takiego, ale o wiele mniej rozbudowane niż w Ps'ie. :D

      Usuń

Jeżeli spodobał Ci się post, zostaw komentarz!